یک عضو اتاق بازرگانی: در شرایطی که در ابتدای راه تکیه بر مالیات به عنوان یک منبع پایدار دولت هستیم، به اجرا گذاشتن اقداماتی مانند تبیین مصارف مالیات برای مردم و مشارکت دادن مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها اهمیت دارد.

اقدام صحیح دولت سیزدهم در تبیین مصارف مالیات و مشارکت دادن مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی

مالیات مهم‌ترین منبع درآمدی کشورهایی است که به درآمدهای نفت و گاز دسترسی ندارند. آن‌ها از این منابع در راستای اداره کشور و انجام پروژه‌های توسعه‌ای بهره می‌برند. بنابراین، کسی در مورد لزوم دریافت مالیات حقه از همگان و به کار انداختن آن در راستای ارائه خدمات به مردم شکی ندارد.

به طور کلی، مالیات جزو مهم‌ترین منابع درآمدی پایدار دولت‌ها محسوب می‌شود. کشور ما تا الان به درآمدهای نفتی برای بودجه‌ریزی وابسته بوده است و نگاهی تفننی به موضوع مالیات داشته‌ایم. اما تحولات سال‌های اخیر نشان داد که تا چه اندازه این منبع درآمدی ناپایدار و غیرمطمئن است.

درآمدهای نفتی کشورمان تحت تأثیر عامل تحریم به شدت کاهش یافت و مشکلات عدیده‌ای برایمان به وجود آمد. به منظور حل این مشکل، دولت سیزدهم به سمت تحقق درآمدهای مالیاتی گام برداشت. به این ترتیب، توفیق اجباری پیدا کردیم که بعد از سالیان طولانی از وابستگی شدید کشور به درآمدهای نفتی بکاهیم.

علاوه بر اینکه درآمدهای نفتی نامطمئن هستند، باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که نفت جزو سرمایه-های بین نسلی است و ما حق نداریم از آن برای امور جاری کشور بهره ببریم. به زعم کارشناسان، درآمدهای نفتی باید در امور زیربنایی به کار انداخته شود تا آیندگان نیز از آن‌ها منتفع شوند.

فریال مستوفی در خصوص مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر اینکه مالیات‌دهندگان در چارچوب ماده تبصره 100 می-توانند به تعیین محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی‌شان بپردازند، به خبرنگار قدس گفت: در کشورهای پیشرفته دلیل اینکه مردم با رضایت به پرداخت مالیات مبادرت می‌کنند، همین موضوع است که انگیزه لازم برای مالیات‌دهی برایشان به وجود آمده است. شفاف عمل کردن نظام مالیاتی کشور عامل مهمی در بهبود وضعیت مالیات‌دهی کشور است.

وی ادامه داد: هر چقدر مردم در جریان امور باشند و بدانند که درآمدهای مالیاتی در کجا هزینه می‌شود، ارتقای فرهنگ‌ مالیات‌دهی را در کشور خواهیم داشت. مصوبه هیئت وزیران و مشارکت دادن مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از همین منظر مثبت ارزیابی می‌شود. این طور اقدامات اثرگذاری خوبی در فضای مالیاتی کشور خواهند داشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: قطعاً یکی از کارکردهای مالیات بازتوزیع ثروت و افزایش عدالت اجتماعی در کشور است. می‌توانیم از درآمدهای مالیاتی در راستای ارائه خدمات عمومی به مردم بهره بگیریم. از این خدمات عموم مردم بهره می‌برند و بازتوزیع ثروت اتفاق می‌افتد. دقیقاً بر اساس همین کارکرد است که در کشورهای پیشرفته مردم با رضایت به پرداخت مالیات مبادرت می‌کنند.

مستوفی گفت: هر چقدر مصارف مالیات برای مردم تبیین شود و مردم نمودهای عینی افزایش سطح ارائه خدمات را به موازات افزایش درآمدهای مالیاتی دولت ببینند، فرهنگ مالیات‌دهی در کشور تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که در ابتدای راه تکیه بر مالیات به عنوان یک منبع پایدار دولت هستیم، به اجرا گذاشتن اقداماتی مانند تبیین مصارف مالیات برای مردم و مشارکت دادن مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه-کرد مالیات‌ها اهمیت دارد. در کنار این اقدامات باید دولت با جدیت در راستای کوچک کردن خودش گام بردارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: تکیه بر مالیات به جای درآمدهای نفتی ایده درستی است که همواره بر آن تأکید شده است. از درآمدهای مالیاتی باید به درستی در راستای افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم بهره بگیریم و زمینه را برای مالیات‌ستانی حقه در کشور فراهم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.